Nieuwe aanwinst in de collectie

Meisje in Hindelooper interieur

Deze nieuwe aanwinst, een olieverf op doek, is rond 1890 geschilderd door Martin Friedrich Rau (Berlijn 1858 - ca.1935). Afgebeeld is een jonge vrouw, die in een zonovergoten Hindelooper interieur voor de spiegel haar kleding staat te schikken.
Martin Friedrich Rau schilderde uitgebreid in Nederland en de lage landen en werd grotendeels beïnvloed door de Hollandse School.
In de tweede helft van de 19e eeuw ontstond ook in Nederland een algemeen groeiende interesse in o.a. historie, folklore en ambacht. De Hindelooper cultuur kwam in het middelpunt van de (inter)nationale belangstelling te staan na de Historische Tentoonstelling te Leeuwarden, gehouden in 1877. Het hoogtepunt van de daar uit heel Friesland geëxposeerde voorwerpen was een compleet ingerichte Hindelooper kamer, nu nog steeds aanwezig in het Fries Museum.

De Hindelooper kamer reisde in 1878 naar de Wereldtentoonstelling in Parijs. Vanaf 1883 was er in het Panopticum te Amsterdam een Hindelooper kamer met wassen beelden in Hindelooper klederdracht te zien.

De drempels van andere Hindelooper kamers werden platgelopen in 1888 op de Tentoonstelling van Oude en Nieuwe Kunstnijverheid te ’s-Gravenhage, in Dordrecht vanaf 1896 in het huis van de kunstverzamelaar Hiddde Nijland en vanaf 1888 in Hindeloopen in het Hindelooper Huis, een museum van de heer F. Rinia van Nauta. Het Kunstgewerbe Museum uit Düsseldorf bezat sinds 1896 een Hindelooper kamer en het Germanisches Nationalmuseum te Nürnberg richtte er in 1904 een in. De Hindelooper wooncultuur met de beschilderde meubelen, de kleurrijke klederdracht en andere typische stijlkenmerken inspireerde vele kunstenaars.

Christoffel Bisschop en Pieter Willen Sebes zijn hier grote voorbeelden van. Maar ook buitenlanders, of ze nou al of niet een bezoek aan Hindeloopen hadden gebracht, waagden er een of meerdere doeken aan. Martin Rau geeft hier een romantisch beeld van Hindeloopen.
Met alle andere bijzondere doeken beschikken wij over een unieke collectie schilderijen over Hindeloopen. Wij zijn trots op deze nieuwe aanwinst en nodigen u uit deze te komen bewonderen.
 

Hindelooper breistertje

Een nieuwe aanwinst. Het betreft een olieverfschilderij op op paneel van Pieter Willem Sebes (Harlingen 1827 – Amsterdam 1906). Een datering ontbreekt; het schilderij is geschilderd tussen 1850 en 1906. Een alleraardigst tafereel van een jong Hindelooper meisje, dat het schaarse buitenlicht gebruikt om nog een paar pennen te breien.
Het werk van Pieter Willem Sebes heeft vaak de Friese c.q. Hindelooper cultuur als onderwerp. 
 
Dit schilderij is hier een mooi voorbeeld van. 
Bij de in 2015 gehouden expositie ‘Jong in Hindeloopen’ is gebleken, dat er in de collectie diverse schilderijen zijn, waarop Hindelooper baby’s, peuters en/of jong volwassen meisjes staan afgebeeld. Een portret van een meisje tussen ca. 8 en 12 jaar ontbreekt. Met dit portret is deze lacune enigszins opgevuld. 
 
Daarnaast laat het schilderij een typische Hindelooper voorstelling zien, vaardig geschilderd, romantisch en van een dusdanige kwaliteit, dat het niveau van de schilderijencollectie hierdoor wordt verbeterd. De aankoop van het schilderij was mogelijk dankzij een bijdrage van de Boersma Adema Stichting uit Leeuwarden.