lessenaar

Collectienummer
1148
Initialen
Collectie
Datering
niet aanwezig
Object
Materiaal
Schilder
Ondergrondkleur
Periode
 
 
Beschrijving

Deze lessenaar is een zogenaamde opzetlessenaar: een los bovenstuk, dat op een onderstel (een soort tafeltje) wordt geplaatst
De lessenaar is monochroom beschilderd.
In het inventarisboek staat vermeld, dat de lessenaar afkomstig is uit het stadsweeshuis.

 

Kenmerken van lessenaar

Schilder G schildert de blaadjes vaak in een bosje bij elkaar.
Hij werkt de groene blaadjes op met turkois.
Zijn blaadjes zijn niet altijd groen.

De halfliggende vrouw is heel herkenbaar. Vaak steunt zij op haar elleboog (bijv. op een pilaartje). Haar gezicht is opgebouwd uit 3 forse streken: 2 voor het haar en 1 voor het voorhoofd. Achter haar rechterschouder heeft zij een sluierflard, die soms op een vleugeltje lijkt. Ze heeft een duidelijke boezem.

Schilder G schildert graag dwarsstreepjes door zowel bloemsteeltjes als blaadjes en door lange sprieten, die gebruikt worden als verbindingselement.

Details van lessenaar

Op het deksel is in medaillon een vrouw, in halfliggende positie, afgebeeld. Zij leunt met haar alleboog op een pilaartje. In haar hand heeft zij een herdersstaf. Naast de vrouw, in een soort zwevende positie, een schaal met fruit.
De afbeelding is flink afgesleten.

 

Schilder schilder G

De vroegste datering van het werk van schilder G, aangetroffen op een voorwerp, is 1779. De laatste datering is 1810.
Schilder G heeft een losse hand van schilderen, een zwierige schilderstijl. Hij beschikt over een fijne penseeltechniek, zijn werk vertoont een hoge graad van professionaliteit.
Zijn werk laat een evenwichtige compositie en een goede vlakverdeling zien. De diverse kleuren, die hij gebruikt, zijn goed op elkaar afgestemd. Als het object zich ervoor leent, schildert hij met humor, zoals het engeltje dat met een polsstok sjouwt of dat in een rocaille ligt te luieren.
In sommige van zijn werkstukken is te zien, dat hij beïnvloed is door de Rococo.

Hij schildert op de volgende ondergrondkleuren:
a. rood
b. lichtblauw
c. lichtgroen
d. (rood)bruin
e. wit

Op een witte ondergrond schildert hij de bloemen op een andere manier dan op een anders getinte ondergrond.

Kenmerken van schilder G

De hondsroos bestaat uit 5 bloemblaadjes, met forse schaduwaccenten aan de rechter- en de onderkant: het licht komt van linksboven.
In dezelfde stijl schildert hij ook 6-bladige bloemen.

 

De tulpen zijn breed opgezet, ze zien eruit als 'wijde' tulpen.
 

Schilder G schildert de blaadjes vaak in een bosje bij elkaar.
Hij werkt de groene blaadjes op met turkois.
Zijn blaadjes zijn niet altijd groen.

De halfliggende vrouw is heel herkenbaar. Vaak steunt zij op haar elleboog (bijv. op een pilaartje). Haar gezicht is opgebouwd uit 3 forse streken: 2 voor het haar en 1 voor het voorhoofd. Achter haar rechterschouder heeft zij een sluierflard, die soms op een vleugeltje lijkt. Ze heeft een duidelijke boezem.

Schilder G schildert graag dwarsstreepjes door zowel bloemsteeltjes als blaadjes en door lange sprieten, die gebruikt worden als verbindingselement.

De vogel van schilder G is vaak een tamelijk mollige vogel met gespreide, afhangende vleugels. Afhankelijk van de beschikbare ruimte zijn de vleugels meer of minder wijd gespreid.
De vogels zijn opgebouwd uit verschillende kleuren, veelal groen of roze met wit en donkerrood.
Ook schildert hij graag vrouwen met vogels.